Vitamíny


Pro všechna zvířata jsou životně důležité určité vitamíny. Jsou to organické látky, vyskytující se v potravě většinou ve velmi malém množství. Rozlišujeme vitamíny rozpustné ve vodě a v tucích (A, D, E, K). Proto by měla potrava obsahovat i malé množství tuku, které nejen podpoří chuť k jídlu, ale zajistí i dostatečný přísun těchto vitamínů.

Vitamíny však nemusí v potravě jenom chybět, některými vitamíny je možné se naopak předávkovat. Vznikají pak následující poruchy:

-         avitaminózy: poruchy z úplného nedostatku vitamínů

-         hypovitaminózy: poruchy z částečného nedostatku vitamínů

-         hypervitaminózy: poruchy z nadbytku vitamínů, vznikají většinou při předávkování syntetickými vitamínovými preparáty. Nebezpečí hypervitaminózy hrozí zvláště u vitamínů rozpustných v tucích.


Vitamín A (axeroftol):

-         důležitý pro zdravou kůži, nosní a krční dutinu, střevní stěnu, oční dutinu a vejcovody, také pro rozmnožování a růst, k posílení obranného systému

-         obsažen v krmivech živočišného původu (játra, rybí tuk, žloutek)

-         jako provitamín A (karoten) obsažen v zelených částech rostlin (např. různé plody, mrkev, hlávkové zelí, tráva, kukuřice) a v ovoci

-         Při rozmanité stravě je jeho nedostatek prakticky vyloučen.


Vitamín B:

-         soubor vitamínů (B1, B2, B6 a B12)

-         důležitý pro látkovou přeměnu, podporuje chuť k jídlu, zabraňuje nervovým chorobám, důležitý pro správný průběh březosti

-         obsažen v zelené píci, luštěninách, mléčných výrobcích, v droždí, vytváří jej také bakterie ve střevech


Vitamín C (kyselina askorbová):

-         podílí se na tvorbě krve, metabolismu železa

-         při jeho nedostatku dochází k onemocnění zvanému kurděje

-         důležitý pro morčata (viz. kapitola zelené krmení). Ostatní hlodavci si jej dokážou vytvořit sami.


Vitamín D (kalciferol):

-         významný je hlavně vitamín D3 (cholekalciferol).

-         důležitý pro dobrou látkovou výměnu vápníku a fosforu při tvorbě kostry (působí proti křivici), hraje velkou roli také při oplodnění a během březosti.

-         obsažen v živočišných tucích, rybách, mase, rybím tuku, mléku, vaječných žloutcích a zelenině. Tělo si jej dokáže vytvořit i samo z provitamínu vlivem ultrafialového záření slunečních paprsků. Může však dojít i k předávkování, které má podobné následky jako jeho nedostatek.


Vitamín E (tokoferol):

-         důležitý pro rozvoj imunitního systému, dobrou funkci mozku, výživu mláďat, činnost pohlavních žláz.

-         obsažen v listové zelenině, v čerstvých obilných klíčcích

-         V zimním období, kdy je málo čerstvého krmení, by mohlo dojít k jeho nedostatku.

       Proto se doporučuje podávat ho zvlášť.


Vitamín K (fylochinon):

-         soubor vitamínů. Nejdůležitější z nich je K3, který zajišťuje dobrou srážlivost krve.

-         obsažen v zelených rostlinách, sóje, masové a rybí moučce, v sušeném mléce. Zvířata se jej vytvářejí sama v tlustém střevě. Proto za normálních okolností nedochází k jeho nedostatku.


Kromě vitamínů potřebuje tělo také minerály, bílkoviny (viz. kapitola živočišná strava) a uhlohydráty.

Minerály rozdělujeme na tzv. makroprvky a mikroprvky.


Makroprvky 

Patří sem základní minerální látky, které organismus potřebuje pro správné fungování.


Vápník:

-         významný pro stavbu kostry, povzbuzuje srdeční činnost

-         obsažen v kostech a krevním séru, v mléce

-         při nedostatku dochází k rachitidě (křivici), lámavosti kostí


Fosfor:

-         součást kostí, tkání a krevního séra, bílkovin, vitamínů a dalších sloučenin

-         nedostatek způsobuje k nechutenství, poruchám plodnosti

-         při nadbytku dochází k odbourávání vápníku z kostí


Další makroprvky: sodík, draslík, hořčík, chlór, síra


Mikroprvky

Mezi mikroprvky (stopové prvky) patří asi 50 různých prvků. Mezi nejdůležitější patří železo, mangan, měď, kobalt, zinek, jód, fluor, selen a další.


Uhlohydráty

Uhlohydráty jsou organické sloučeniny skládající se z uhlíku, kyselin a vodíku. Patří k nim škroby, cukry, organické kyseliny a celulóza nebo vláknina. Vláknina je důležitá pro dobré trávení (je obsažena např. v seně). Škrob obsahují různé druhy obilovin.


knina. Vláknina je důležitá pro dobré trávení (je obsažena např. v seně). Škrob obsahují různé druhy obilovin.


/html>